Nyår...

Ja... man hör dem utanför hela tiden... och har gjort i några veckor redan... nyårssabotörerna... de sjukligt smäll- och pang- och knall-fixerade som drabbar oss under hela den tid delar av detaljhandeln säljer fyrverkerier och smällare.

Jag menar, ni minns Ted Åströms "Olyckan" i Trazan Apansson? "Jag älskar när det smäller, och pangar och gnisslar..."

Hur normalt kan det vara på en skala att dela den kärleken med den karaktären? Älska när det smäller??? Ungar knappt torra bakom öronen som tycker det är årets höjdpunkt att gå omkring i kvarteren hemma och bränna av smällare för att det ska smälla??? Ja men, för fan, flytta till de länderna som många andra här i Sverige har flytt från då! Då jävlar kan ni få höra det smälla!! De som har flytt därifrån och kom till Sverige hoppades nog i många fall att slippa höra ljudet de förknippar med kanske när någon av deras nära och kära dödades igen. Men tvingas återuppleva samma trauma igen och igen och igen, från början av november till strax efter trettonhelgen... några veckor kring påsk... och kring Valborg...

Hundar och andra husdjur drivs till psykiska problem...

Och allt för att Tjoffe och Poffe och Pange på fullaste allvar tycker det är roligt att gå omkring och bränna av smällare. Jag undrar ofta hur fan den sortens miffon är funtade i skallen. Råkade hamna bakom ett sådant här gäng - tonåringar, även någon eller några tjejer i gänget - på väg hem från Tullinge Centrum så här års någon gång i fjol eller något år ytterligare bak i tiden. Kunde inte hålla mig i längden utan fällde någon kommentar om "hundar som skräms ihjäl" eller vad jag nu klämde ur mig. Och oj, vilka mogna och vettiga svar man fick, oj oj oj...

För min del har den här kategorin människor på de sista tre-fyra åren förstört hela intrycket av nyår som helg att fira för mig. De har förtagit grejen och jag tycker numera det verkar nästan lika debilt och sjukligt korkat att vurma såpass för själva smällandet vid tolvslaget heller. Framför allt att det ska vara det "normala" för ALLA att ha sina egna fyrverkerier och både bildligt och bokstavligt talat elda upp så in i helvete med pengar på ingenting av något som helst värde?

Nej, jag är med i gruppen "Förbjud fyrverkerier" på Facebook. Tillåt samhällsinstitutioner, företag och föreningar att arrangera seriösa och noggrant skötta allmänna fyrverkerier vid nyår, så kan alla vi andra som privatpersoner njuta av detta, och för egen del har vi ingen anledning att kunna köpa det.

I Sverige finns helt enkelt inte längre den samlade mognaden och insikten att handskas vettigt och ansvarsfullt med pyroteknik utifrån hänsyn och respekt för andra. Mängden pyroteknik som hamnar i fel händer är för stor för att det ska vara värt det att den mängd som möjligen kommer i ansvarsfulla händer ska få fortsätta göra det. Vinsten skulle överstiga förlusterna. Sluta sälj skiten! All heder åt ICA Maxi! Vilka butikskedjor kommer att haka på?

Och... hur många klantiga ungdomar kommer att mista ett öga, ett finger, en hand eller sina liv i år?

Hur många hundar kommer att skrämmas ihjäl?

Hur många flyktingar från krigsområden kommer att ha ångest och råka ut för skräckupplevelser?

Låt oss tänka på de bitarna av det nu, och lägga av med detta fjantiga jävla skit!

Kommentarer:
Postat av: Marlene

Synd bara att många som skjuter är tonårskillar vars föräldrar faktiskt flytt från krigshärjade områden... de har inte fattat mycket... Men det var faktiskt liiite lugnare iår, än förra året. Man får vara glad för det lilla.

Postat av: KrigarSjäl

Ett bärkraftigt argument emot den här pyroteknikmarknaden torde vara fabrikationsfelen.

Är det ngt tjall med stubinen, som enligt tradition skall tändas vid lagom berusat tillstånd vid 00.00-snåret, så är det risk för livet.

2009-01-06 @ 03:01:30
Postat av: Johan R. Sjöberg

Lite sent kanske, men jag håller helt med dig Anders. Smällare är ett otyg, och jag förstår inte vitsen med dem. Mina farföräldrar, som dels stridit (farfar), dels vuxit upp (farmor) under Finlands senaste krig, utbröt en gång "Hade de varit med i krig hade de inte tyckt att det låter festligt med smällare".

2009-02-14 @ 13:03:39
URL: http://nyfrelst.wordpress.com/

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits