Klart nej i Skogås-Trångsund

Förra gången de folkomröstade där, 1999, ett klart ja till kommundelning i den berörda delen av Huddinge, min uppväxort Skogås, och grannorten Trångsund. Däremot lika klart nej i hela Huddinge.

Den här gången hade man gjort det logiska, eftersom det inte är någon lyxutbrytning som skulle drabba "rest-Huddinge" negativt - enbart Skogås-Trångsund röstade. Vid över 60% ja hade kommunledningen lovat gå till regeringen och ansöka om delning.

Men de fanatiska nej-sägarna hade lyckats skrämma skogås- och trångsundsborna tillräckligt, och det blev ett klart nej, bara 40 procent ja, och närmare 60 procent nej.

Själv är jag kluven personligen. Uppvuxen där borta, och hamnade sedan i centrala Huddinge när jag flyttade hemifrån och har blivit väldigt assimilerad "riktig" huddingebo, med stort hjärta för kommunen som sådan, dess stora idrottsliga flaggskepp... senare dessutom utflyttad ur kommunen, även om engagemangen i dess hockey kvarstår...

Jag kan å ena sidan glädjas åt att Huddinge för överskådlig framtid lär förbli den största kommunen i länet efter Stockholm självt, och inom något år lär bli nästa kommun med sexsiffrigt invånarantal, men jag beklagar alla skogås/trångsundsbor som får behålla det aningen konstlade oket att lyda under Huddinge. Man har inget med Huddinge att göra i Skogås/Trångsund. Det hör till ovanligheterna att man över huvud taget åker över till "själva" centrala Huddinge. Jag råkade själv välja Huddingegymnasiet efter högstadiet, men på min tid var inte det det vanligaste, många valde Fredrika Bremer i Haninge, eller Farsta gymnasium. Och till andra ring valde jag själv en variant av N-linjen och flyttade till Kungsholmens gymnasium.

Nåväl. Sedan frågan kom upp första gången och första omröstningen hölls har Huddinge lagt mycket mycket mer resurser i östra kommundelen, så man har fått det mycket bättre i min barndoms Skogås, det har man. Kanske bäst som skedde nu ändå. Men jag är kluven.

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits