Resan tillbaka i tiden - hos min bank

Efter midnatt den 19 december när min överdådiga sjukpension hade kommit in på mitt konto loggade jag in på Ebay och klickade där upp mitt senaste köp och klickade mig vidare för att betala det via Paypal. Det gick att göra, och jag tänkte inte mer på saken.

Nu har min bank SEB fått spader.

Pengarna drogs från mitt konto den 19:e då jag hade täckning på kontot, de hade inte ens kunnat dras från mitt konto före midnatt den 19:e lokal tid i Sverige.

Ändå efterhandskonstruerar min bank och lägger den 18:e som valutadatum för att det fortfarande var 18:e lokal tid i den tidszon jag handlade med. Och snor en symbolisk hundralapp i en ren luftavgift för mig den 3 januari - i ett skede när man väl kan säga åtminstone så mycket som att 100 kronor för mig är mer än 10 procent av vad jag har på kontot, och kvar att röra mig med till den 19:e denna månad...

Köpet har gjorts när täckning fanns på kontot, kunde aldrig ha gjorts om inte täckning fanns på kontot, men genom att jag gör en betalning hos en bank som ligger i en annan tidszon, uppstår rent bokföringstekniskt en teoretisk övertrassering - för att SEB själva väljer att använda 18:e december som valutadatum. Men är det rätt att ens göra det?

Sant är att det var den 18:e lokal tid i den del av världen jag handlade med, men det var den 19:e lokal tid här i Sverige. SEB har aldrig haft något minus någonstans under den 18:e lokal tid här, och då har de ingen grund för att sno och vägra återkreditera 100 kronor av mig i övertrasseringsavgift.

I dagens datoriserade värld måste vi ju hänga med i utvecklingen. En bank måste inse att en transaktion måste valuteras på rätt valutadatum lokal tid i Sverige. Kan jag när jag har täckning på kontot använda mitt VISA-kortsnummer (som jag inte har någon kredit kopplad till, utan bara KAN handla med när jag har pengar på kontot) för att göra ett köp, kan man aldrig hävda i efterhand att jag har "övertrasserat" kontot, för att banken själv väljer att valutera på gårdagens datum för att det rådde lokalt i den tidszon jag handlade med. Det är ju banken själv, inte jag, som gör det valet att valutera en hel dag bakåt i tiden för att det har handlats med en annan tidszon.
 
Det är inte länge sedan jag tvärtom var med om att jag inte kunde göra ett köp online med VISA-kortet på natten när jag hade fått pengar in på kontot vid midnatt för att det var gårdagens datum och inte ansågs finna täckning på kontot från VISAS sida. Det tycker jag man kan köpa, då är det lokal tid här hemma som gäller benhårt, och jag kan inte handla "bakåt i tiden" alls, med tidszoner där det fortfarande är "igår".

Godtar däremot systemet att jag kan göra det, ska man banne mig inte vända upp och ner på allt och börja kalla det för övertrassering.

Eller okej - banken kan väl i jisse namn råka konstruera en bokföringsteknisk övertrassering som rått rent teoretiskt för att köpet valuteras en hel dag bak i tiden av egentligen ogiltiga skäl. Men man ska inte anklaga mig för att vara ansvarig för den, och stjäla mina pengar i sina luftavgifter som inte motsvarar några faktiska kostnader man själv ligger ute med.

Ingen part i hela historien har gjort något fel för att lura någon annan, alla inblandade är offer för lite lustiga och kuriösa omständigheter. Den siste som uppsåtligen har gjort något fel, och den som har absolut minst resurser att ta av, är jag, och då finns det inte på kartan att jag ska skänka 100 kronor till den stackars fattiga banken för att "jag" har "övertrasserat" mitt konto.

Mest beklämmande är väl att man ska få ett svar från någon på kundtjänst som inte inser de här bitarna. Jag har fått den där symboliska hundralappen som straff för övertrassering efterskänkt och återinsatt på betydligt vagare resonemang än så förr - "säljstället måste ha legat offline, jag utgår ju ifrån att allt jag köpt med kortet ligger reserverat och inte ingår i det disponibla saldot, jag skulle ju aldrig schabbla till det så här med flit" har räckt för att få tillbaka hundringen förr.

Här har det aldrig ens funnits någon reell övertrassering över huvud taget, det finns bara en i efterhand på papperet...

"Ingen part i hela historien har gjort något fel för att lura någon annan", förresten...

Jodå! En part i historien har gjort ett fel för att lura mig på hundra kronor....! ;o)

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits