En SÅDAN grej, det var länge sedan...

Skulle på provfilmning för en reklamfilm idag. 15.45. Kändes det som att jag varit bergsäker på ända sedan jag ursprungligen blev uppringd och skrev upp tid och datum och adress.

När jag väl tar fram lappen för att börja komma i ordning och iväg så står det "helt plötsligt" i själva verket 14.45 på den. Då är klockan ungefär 14.39 och det är rätt svårt att hinna duscha, klä sig, och ta sig in från Tullinge till Östermalmstorg på sex minuter.

Nu gick allt bra, vi fick tag på varandra och jag ska in och ta det i morgon 15.30 i stället. Vi sade 15.30, och jag skrev 15.30 på lappen som ligger här precis mellan tangentbordet och bildskärmen, och jag förväntar mig att det kommer att fortsätta stå 15.30 på den, och inte plötsligt 14.30 i stället när jag tar upp den ur jackfickan när jag kommer fram till produktionsfirman någon gång vid 15-snåret i morgon.

Och det här brukar inte hända två gånger såpass tätt. Det var väldigt länge sedan sist, men jag har en otäck tradition av sådana här upplevelser. Alltid lika förnedrande och förbryllande.

Och nog undrar man varför min minnesbild under en viss tidsperiod kan förändras så att jag börjar uppfatta en uppgjord tid som en timme senare än vad som är sagt, och dessutom antecknat.

Som science fiction-intresserad och väl förtrogen med fenomenet parallella världar - en värld där Hitler vann andra världskriget, en där Jesus aldrig blev korsfäst, en där Titanic aldrig gick under på sin jungfrufärd osv - kan man fantisera om att jag tydligen måste ha kommit en timme för tidigt i den parallella värld där det var 15.45 jag skulle in och provfilma. I sådana fall kan man ju fråga sig varför just jag har en så väl utvecklad förmåga att i vissa fall förflyttas från en parallell värld till en helt annan...

Men frågan är nog snarare varför mitt närminne ibland får för sig att plussa på en timme på tider jag har att passa... det är inte roligt, det är ett stort irritationsmoment. Man vill vara punktlig!

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits