Nu jävlar blir det lite upphovsrättskrig...

En hockeyklubb som själva kvalat de två sista säsongerna till HockeyAllsvenskan, där jag är officiellt engagerad som webmaster för officiella hemsidan, försöker sätta sig på svensk lag och på mig. De har inför eller under förra säsongen skaffat ny hemsida, och stal helt frankt från första början en text om sin historia som jag hade skrivit på Huddinges hemsida i avdelningen med fakta om våra motståndare. Pikant nog med ett faktafel som jag hyfsat snabbt upptäckte att jag hade fått fel och rättade i min text, men det felet har stått med på klubbens egna hemsida i den av mig plankade texten säsongen ut.

Jag upptäckte stölden just när jag som webmaster för HockeyAllsvenskans hemsida kollade hemsidesadresser och sparade logotyper för de kvalande klubbarna för att kunna lägga in dem i databasen, och därmed deras kvalmatcher i spelprogrammet. Blev både paff och lite smickrad, men ganska snabbt förbannad. Inte mer jag drar in på mitt stora intresse skrivandet så ska jag väl fan inte ta att tölpar dessutom stjäl och åker snålskjuts på mitt arbete i så flagrant grad.

Kollade upp juridiken kring upphovsrättsbrott och lyssnade med en insatt egenföretagande frilansskribent, som gav mig alla tips om t ex hur mycket det kunde vara värt i ersättning, och precis till påsk slog jag till med ett vänligt men skarpt mail och slog till "hårt och distinkt" och begärde 10.000 kronor, och antydde ganska öppet att det kanske kan tänkas finnas någon liten prutmån på beloppet också, om det är fruktansvärt svårt för en division 1-klubb att skaka fram 10.000 för att stå för ett sådant här misstag.

Men stå för misstag måste alla vi andra göra, särskilt små fattiga vanliga privatpersoner som begått de flesta helt oavsiktligt just för att vi gått med fel förutsättningar i livet. Ju.

Sedan jag skrev hade jag än så länge ingenting hört, och vid flera tillfällen har jag hunnit kolla om texten åtminstone låg kvar eller om den möjligen var i smyg raderad, men den har länge varit kvar. I måndags kollar jag återigen och nu är den borta. Så jag skriver igen, noterar att texten är borta, gott så, då blir det inte fråga om att någon del av ersättningen till mig blir för att få använda texten, och därmed ingen inkomst av arbete för min del som ska beskattas eller kosta dem mer i sociala avgifter dessutom, eftersom jag är en privatperson utan någon firma att ta en sådan ersättning via.

Jag föreslår att helt enkelt betala till mitt bankkonto, nämner att jag kan godta en tusenlapp per månad i tio månader om det är så, och uppmanar dem att höra av sig med besked om de hellre vill försöka förhandla fram en annan ersättning t ex vid snabb betalning.

Svaret kommer torsdag. "Vi anser ej någon "process" vara inledd utan har nu tagit bort texten från vår hemsida och ser därmed saken som utagerad."

Wow! Här är aktörer som godtar vad svensk lagstiftning uttryckligen säger om upphovsrätt och att bryta mot den... jösses... man kan ju säga så här... om jag betalar en räkning för sent och hinner få både en påminnelse med lagstadgad påminnelseavgift 50 kronor påslagen och ett inkassokrav med lagstadgad inkassoavgift 160 kronor också, så kan ju jag också försöka betala originalräkningen och hävda att jag motsätter mig att betala de 210 kronorna extra för att "jag har betalat räkningen nu, och därmed anser saken som utagerad".

Men jag har ingen formell juridisk rätt till det, och ingen skulle annat än skratta åt ett så dumt uttalande.

Lika formellt juridiskt lagstadgad är min rätt till ersättning för upphovsrättsbrottet här. Saken utagerad... ja, pyttsan.

Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk

54 § Den som i strid mot denna lag eller mot föreskrift enligt 41 § andra stycket utnyttjar ett verk skall till upphovsmannen eller hans rättsinnehavare betala ersättning, utgörande skäligt vederlag för utnyttjandet.

Det ska bli intressant att se hur man tänker gå vidare efter de svar jag skickade idag... det blir ju billigare att göra upp i godo. Ojojoj, vad jag ska gå upp i pris om de är blåsta nog att försöka smita och inte tror jag tänker utnyttja rättsväsendet. "Brottet faller under allmänt åtal, men för att en åklagare skall ta upp fallet krävs att upphovsmannen (rättshavaren), har gjort en angivelse eller också att åtal anses behövas från allmän synpunkt"...

Vi får se hur reaktionen blir på mina senaste mail. Och om jag finner för gott att ange vilken klubb det handlar om offentligt också. Än så länge finns utrymme att så att säga ge dem chansen, innan jag börjar hänga ut dem i olika sammanhang... (även om jag har gett tillräckligt mycket ledtrådar i den inledande beskrivningen för att man ska kunna räkna ut vilken klubb det handlar om... ;-)

Kommentarer:
Postat av: Agatha

Har du provat den här?
http://www.copyscape.com/

Postat av: Tomas, AIKare

Upprörande att se att en av dessa som är med och gör svensk hockey till vad den är med insatser mot låg eller ingen betalning till råga på allt ska bli utnyttjad gratis av oseriösa klubbar som till och med försöker fortsätta smita undan trots att du redan visat att du har rätten på din sida och vet dina rättigheter... Stäm dem om så krävs! Hockey-Sverige lär stå på din sida!

2007-05-07 @ 15:02:04

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits