Det är så sant som det är sagt...

Läs Petra Axlunds träffsäkra Metro-krönika Att träffa en snäll kille är en rättighet...

Skrev själv en kommentar till angiven mailadress i Metro på ett delvis annat tema, men i fredagens tidning hade en annan luttrad man kommit till tals, och skrev så här:

Petra Axlund skriver att många tjejer verkar dras till skitstövlar. Jag håller med, och det är inte bara ni tjejer som blir lidande av det. Genom att ni bestraffar snälla killar med nobben och belönar skitstövlar med sex märker de snälla killarna att det är skitstövlarna som får sex, och blir därför skitstövlar. Era val, tjejer, gör alltså att allt fler killar blir skitstövlar. Och sedan undrar ni varför det är så hårt klimat och så mycket våld i samhället. Nästa gång ni tänker avspisa en snäll kille, tänk efter. Mumintrollet, Järfälla

Jag har själv aktat mig för den vinkeln ett tag, för jag kom till samma slutsats och gjorde misstaget att yttra mig vidare om det på mina sidor på Vilda Webben ett tag tidigare i år, och sällan har jag blivit så trakasserad av militanta "nobba-snälla-och-dras-till-skitstövlar-är-vår-rättighet"-tjejer.

Att konstatera att det är så här det ser ut var enligt särskilt en viss madame att vara "kvinnofientlig".

Ursäkta mig, men är det mest mansfientligt av någon kvinna att ha den här inställningen, eller mest kvinnofientligt av en man att konstatera faktum och vara oförskämd nog att nämna att det ser ut så här?

Själv vet jag ju så oerhört väl genom empiriska fakta. Jag är en av de snälla, romantiska, charmiga, kärleksfulla.... och jag blir nästan aldrig sedd... och jag vet också mycket väl av de kommentarer jag får, ibland direkt och ibland på omvägar, att det är jag som anses ha en "desperat" attityd.

Så slutsatsen är enkel. En enormt stor andel av alla tjejer tror de vill ha snälla killar, och tror nästan aldrig att det är skitstövlar de faller för, men de gör snälla killar som visar intresse besvikna, och senare sig själva ännu mer besvikna, när de gång på gång tror de hittar fina killar, men som bara händelsevis på lite sikt visar sig vara ännu en skitstövel.

När jag raljerade på Vilda om att det är killar som Bobbys styvfar och Niklas på Motorcentralen som får tjejer och verkar jättefina, men under ytan...., så fick jag på pälsen och var den kvinnofientliga, för jag skulle ju inte tro att det var jätteskitstövlar man dras till bara för att man inte faller för just mig....

Men sanningen är att varje tjej som protesterar mot sådana här yttranden, och ändå framhärdar i att det är hon som "vet" att jag och andra killar som jag bara är "hysteriskt desperata" och inget annat, har just det felinställda filtret i sin perceptionsförmåga. Sådana tjejer fattar ingenting i hurdana killar är, och vad det är de tror de dras till.

Hela världen runt omkring visar helt enkelt att det är så, att...

 - *väldigt kärleksfull och romantisk kille* blir felavläst som *hysteriskt desperat kille som vill alldeles för mycket*.....

 - *betydligt mindre kärleksfull kille* som inte bubblar över lika mycket av allt i känsloväg som han har att ge i en relation, och som inte heller kommer att bli någon särskilt känslomässig partner blir felavläst som *perfekt partner, ett gott kap i övrigt, och verkar inte så hysterisk och desperat*

 - *smidig, lyhörd och anpassningsbar kille* som är helt inne på att ge och ta i en relation blir avläst som *velpotta som inte vet vad han vill*

 - och *kärv, oanpassningsbar kille som kommer att vilja bestämma allt och inte kommer att vara bra på att lyssna på sin partner* (och i värsta fall aldrig kan ta ett nej, utan kommer att bruka våld i olika bemärkelser) sänder ut de i så otroligt många tjejers tycke så vrålsexiga och instinktivt attraktiva signalerna av *ååååh, han vet vad han vill...."

De tjejer som kan ta till sig av det här och lära om, och lära sig se de sidor hos en man som är positiva och goda sidor i en kommande relation, i stället för att felavläsa det mesta och vända negativt till positivt och positivt till negativt har fina relationer framför sig. Någon av dem med mig.... ;-)

De tjejer som inte kan det kan förstås ha tur ändå. Och hitta en kille som är tillräckligt mitt emellan det snälla och skitstövel-sidorna, för att gå att stå ut med.

Men vi killar som är som mest extremt snälla, romantiska och kärleksfulla, vi har problem. I mitt fall finns det inte på kartan att försöka bli en skitstövel i stället. Aldrig i livet!

Jag tänker fortsätta vänta på en tjej med sinne och smak för det viktiga i en relation - äkta känslor, vardagsromantik med mycket gos och mys... allt sådant...

Och jag hymlar inte med att det är smått förbluffande att det är så ont om dem. Dvs så ont om de tjejer som både ser det så, och kan läsa av oss killar som har de sidorna i oss.

Det finns ju så oerhört många desto fler som ser mest till de sidorna egentligen, men som bara inte kan se oss killar som har det. Men det finns hopp för varje sådan tjej!

Vi talar om generellt förtryck av kvinnor idag, och att det än så länge skiljer en del i snittlön för män och kvinnor, men det är bara män som ska lära sig att ett nej är ett nej.

Sanningen är att det skulle behövas lika mycket statliga kampanjer för att lära kvinnor förstå sig på män. Så länge det fortsätter vara snälla killar som inte får kyssa vackra flickor, utan skitstövlarna som oftast har mest aura av sig att vara attraktiva och ett gott kap, så spelar det ingen roll hur mycket man försöker trumma in att nej betyder nej.

"Romantisk och kärleksfull" betyder alltid "romantisk och kärleksfull", och inte "hysterisk och desperat"....

Det skulle ca 30-40% av alla kvinnor behöva lära sig... eller mycket fler än så...

Man ser ju hur fördelningen ser ut på dejtingsajter på nätet... suck...


Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits