I SL-trafiken är det förbjudet att...

röka - dricka alkohol - åka rullskridskor eller skateboard - ta med laddade skjutvapen, eldfarliga, explosiva eller illaluktande ämnen - beträda spårområdet.

- * -


Man ser ofta hur dåligt SL nått ut med detta. Inte minst när det gäller alla miffo-ungar med sina jävla skateboards.

Det har t o m förekommit i en svensk actionthrillerkomedi att the bad guy dog just av att ett skateboard kom farande på perrongen, och att han på grund av detta hamnade på spåret just som ett tåg kom.

Men dagens skejtare tror de är säkra och tuffa och håller på med sina livsfarligheter.

Lite hårddraget och cyniskt tycker jag nästan att en allvarlig olycka med någon av dessa blåsta puckon kanske skulle vara positivt. Inget händer ju just nu, men då skulle SL inse vidden av problemet...

Lika lite fattar alldeles för många om reglerna för packning i kollektivtrafiken. Bussar som passerar IKEA-varuhus kan drabbas av hur korkade människor som helst, som tror det är en rättighet att frakta vad som helst i kollektivtrafiken...

...och det här med att man råkade välja att tillåta cyklar på pendeltågen, dock inte i rusningstrafik, och aldrig till/från Centralen, tror jag var ett direkt misstag. Gång på gång stöter man ju på cyklister med sina cyklar i rusningstrafik, så att det får plats fem-sex personer färre på tåget pga cykeln.... och dessutom tror många plötsligt att cyklar är tillåtna även på exempelvis tunnelbanan bara för att de är det på pendeln...

Och så är folk så inbilska att de ser till att passera spärren precis före 6.00 eller 15.00 på vardagar, så har de kringgått förbudet mellan 6-9 och 15-18 på de mest belastade delarna av nätet, och kan trängas ännu mer med alla pendlare med sina jävla cyklar. För de passerade spärren i rätt tid, och det är vad som räknas. Bra logik... INTE!

Tänk om vi hade system för att skilja ut de sämsta personerna på samma sätt som med kreditupplysningsinstrumenten - men när det gäller social kompetens. Då skulle verkligen jag hamna högt på alla skalor i stället för tvärtom... ;o)


Kommentarer:
Postat av: Fia

Tycker att det är ganska lugnt att åka kollektivt nuförtiden jag. Mycket mer trängsel på bussarna men det får man ju tacka de styrande politikerna för. De drog ju in ett helt gäng med bussturer.
För övrigt hoppas jag att din dag varit bra! Vi ses i morgon mitt hjärta!
Kramar& Kyssar

2006-11-08 @ 20:06:05
Postat av: anonym

SUG ARSLE JÄVLA APA... stör skatare dig lr!?

2007-02-02 @ 11:08:57
Postat av: Anders

Oj, vilken mogen kommentar! Wow, blir nästan imponerad! :-P

JA, på platser där det för allas säkerhet är helt självklart förbjudet att hålla på med livsfarligheter stör det mig när andra riskerar både sin egen och andras säkerhet med att nonchalera de förbuden.

Tycker du det är konstigt ÄR du verkligen dum i huvudet!

På platser där det är ofarligt och därför tillåtet stör det mig INTE. Självklart inte!

Men du har samma inställning som de nonchalantaste rökarna och de kaxigaste jättevana hundägarna - "jag röker fan var jag vill" eller "kopplingstvång gäller inte mig, för JAG vet att jag har så bra pli på min hund".

Det är en genuint läskig inställning till sig själv och sina rättigheter gentemot omvärlden... :-(

Tänk om jag skulle börja resonera likadant själv om varje sak där jag anser att mitt eget omdöme är mer pålitligt än larviga lagar... jävlar, vad mycket brott jag skulle börja begå dagarna i ända...

Blir det trevligare ju mer vi skiter i normer och regler, eller ju mer vi försöker bete oss smidigt mot varandra? Jag tror på det förstnämnda!

Jag har aldrig öppnat käften om en sådan sak IRL, men du tål inte ens att jag muttrar lite om saken i min blogg... Vem har problem? ;-)

2007-02-07 @ 22:23:21

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits