Min mor, född de Wahl!

Nåja. Det är hon ju inte. Min mamma är född Jansson.

Första gången jag började gräva själv i mina rötter på morfars sida, hösten 1988 på väg att fylla 20, och andra gången faktiskt just på min 20-årsdag, så fastnade jag på mammas raka fäderne på hennes farfars farfar, Anders Petter Jansson född 1826 i "Sko".

Först många år senare när jag tittade på mammas sidor igen skulle jag inse att "Sko" syftade på Skoklosters församling. Hade i bakhuvudet att "snart" åka någon dag till Uppsala Landsarkiv och kika på Skoklosters kyrkoböcker, och "snart" blev härom veckan när jag ordnade ett abonnemang hos Genline och kunde titta på kyrkoböckerna på nätet.

Anders Petter Janssons far hette Jan Jansson, så äntligen hade jag hittat Jan i min mors flicknamn Jansson, även om sedan också hans far hette Jan. Jan Jakobsson, född 1762. Och hans far hette Jakob - Jansson. Stod i husförhörslängden i Skokloster bara antecknad som född 1737 i "Västmanland".

Så åter trodde jag att jag hade fastnat för lång tid framöver.

Men idag sökte jag på de olika anornas namn på nätet, inte minst på databasen DISBYT där medlemmar i föreningen DIS (Föreningen för Datorhjälp i Släktforskningen) kan skicka in sina resultat, så att man kan se när andra forskar på samma personer och orter.

Och jackpot! Jakob Jansson var född 21/12 1737 i Äs Tull i Romfartuna, son till klensmeden Johan Devall av vallonsläkten de Val/de Wall/Devall/de Wahl.

Lite ytterligare forskning under dagen visade att namnformen de Wahl har dykt upp på en gren från Jan Jakobssons några år yngre bror Anders. Anders var en period rättare, dvs ett slags arbetsledare eller förman, och tar då upp sin fädernesläkts namn i formen De Val, men blir senare i livet åter bonde, och heter då "förstås" Jakobsson igen. Det var ju så det fungerade på den tiden. I bondeståndet bar man inte släktnamn, även om man var son till en officer, en präst, en adelsman eller en borgare, t ex en smed.

Så på min sida blir linjen:

Johan de Val, den först invandrade stamfadern, snidverkssmed vid myntverket i Säter, och sedan i Avesta, död 1664.

Olof Devall, klensmed i Torp, Romfartuna, född 1624, död 1715. G m Brita Bengtsdotter, född 1627, död 1716.

Johan Devall, mästersmed i Äs Tull, Romfartuna, född 1658, död 1730. G m Anna Jansdotter, född 1660, död 1730.

Johan Devall, klensmed i Äs Tull, Romfartuna, född 1696, död 1743. G m Elisabet Olofsdotter Spak, född 1699, död 1780.

Jakob Jansson, bonde i Sjusta, Skokloster, född 1737, död 1817. G m Brita Andersdotter, född 1740.

Jan Jakobsson, bonde i Sjusta och sedan i Råberga, Skokloster, född 1762, död 1812. G m Greta Andersdotter, född 1765.

Jan Jansson, torpare i Nöden, Skokloster, född 1795, död 1829. G m Anna Stina Carlsdotter, född 1794.

Anders Petter Jansson, statdräng slutligen i Vassunda, född 1829, död 1909. G m Ulrica Ersdotter, född 1828, död 1917.

Carl August Jansson (alla syskon skrivs Andersson, men han fortsätter med sin fars efternamn Jansson), statdräng, vid sekelskiftet i Funbo, född 1851, död i varje fall efter 1903. G m Erika Josefina Carlsdotter, född 1856. död 1896.

Ernst Teodor Jansson, statdräng, Frötuna, född 1883, död 1962. G m Hilda Augusta Olsson, född 1878, död 1950.

Set Alfred (Jansson) Askäng, stadsbud, Stockholm född 1909, död 1977. G m Ester Elisabet Andersson, född 1911, död 1968.

Min lilla mamma, gift Pemer och fick mig...



Yngre bror till Jan Jakobsson var Anders Jakobsson De Val, 1768-1825, vars son Johan Dewal, 1810-1859, stavas de Wahl från omkring 1840. Hans son musikdirektör Oscar de Wahl, 1832-1873, var far till Anders de Wahl, 1869-1956, den store skådespelaren som på sin tid var den som läste Tennysons Nyårsklockan på Skansen.

Jag har verkligen varit nyfiken på vad jag skulle kunna hitta om min mammas "agnatiska" släkt (alltså den raka manslinjen), men vad jag till sist skulle upptäcka övergick verkligen mina vildaste fantasier. Här är jag redan med i Sällskapet Vallonättlingar som "huvudman" för släkten Frumerie, för att jag forskar så mycket i den. Fram till idag har jag däremot inte vetat om några som helst vallonska anor för egen del. Och så är mamma av släkten de Val, nummer 157 i Sällskapet Vallonättlingars släktnamnsregister...

Kommentarer:
Postat av: Jenny

Intressant blogg. Du har ju värsta kollen på din släckt. Här kan man lära sig mycket. Du har rätt att dom som bloggar borde läsa varandras bloggar. Jag har läst några av dina bloggar och tycker du verkar vara en skön typ som blandar innehållet bra. Nä nu ska jag, Annika och Madde ut å bada. Simma lungnt :-)

2006-07-12 @ 15:49:10

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits