Söndagen den 5 februari....

Söndagen som var så sjukt utstuderat urjävlig....

Hade åkt ner till syrran i Nyköping på fredagen och skulle hem på söndagen i tid till Huddinge Hockeys match. Hade kollat busstider Nyköping-Gnesta redan innan jag åkte hemifrån på fredagen, och den enda som passade bra, så att jag skulle hinna hem emellan med min packning, ta på matchtröja, halsduk osv var en buss redan 10.18 från Nyköping. Och jag hade inte märkt något speciellt alls med den avgången i tidtabellen.

Vi såg på DVD sent på natten, men ställde klockor och så på niosnåret, och jag kom upp, duschade, hann äta frukost med syrran och ungarna medan min svåger ännu inte hade masat sig upp, och jag går ner till busshållplatsen och får första obehagskänslan av att något kan vara fel. Kollar på tidtabellen för busslinjen som det brukar vara när jag tar buss mellan Gnesta och Nyköping (den heter 725), och där står ingen tur klockan 10.18. Men jag tittade lite till, och det var en av de andra linjerna det kan handla om, linje 557. Men det stod bara att den turen gick till Lästringe trafikplats, vid E4:an strax sydost om Gnesta. Bussen kommer strax och jag frågar oroligt tjejen som kör, men hon säger att "jo men det är byte vid Lästringe till annan buss".

Vi kommer till Lästringe och hon kollar själv i en tidtabell för att hjälpa mig se hur länge jag ska behöva vänta på den andra bussen. Vid det laget är klockan 11.05, och bytet ska gå 11.15. Okej, tio minuter är väl lugnt, och hon skyltar eventuellt om till ett annat linjenummer och fortsätter i vilket fall mot Trosa. Strax kommer en buss 557, men skyltad som på väg till Nyköping, och jag kollar tidtabellen på stolpen och den ska gå 11.10, det är helt rätt. Han stannar till, vi växlar också några ord, och han fortsätter.

Och sedan tittar jag igen på tidtabellen, och det är DÅ det är dags att upptäcka som jag inte alls har sett i fredags eftermiddag och som inte busschauffören jag åkte med kunde se, att bytet 11.15 från Lästringe framme 11.40 i Gnesta körs med taxi och ska förbeställas två timmar i förväg. Liksom... jag VET att de har en del sådana turer, jag KAN läsa en tidtabell, hur kunde jag ens missa det själv från början...??? Jag fattar bara inte det...

Jag ringer numret man ska ringa för att göra en sådan bokning två timmar i förväg, och hon noterar bara att det inte är något hon kan göra något åt. Jag får numret till taxibolaget som kör de turerna när de är bokade för att åtminstone kunna ringa efter en bil, men där svarar de inte ens i telefon.

Jag går bort till tvärvägen en bit bort där det står "Gnesta 17" och är allvarligt inne på att verkligen spela martyr och ge mig fan på att GÅ till Gnesta, men kommer strax på att därifrån kommer det förmodligen ändå inte att gå ett enda pendeltåg mot Stockholm tillräckligt snabbt för att jag ska hinna hem i tid till matchen, när jag väl är framme (ÄVEN om jag skulle få lift på vägen), så jag går tillbaka till busshållplatsen igen och ringer trafikinformationens nummer.

Det tar en stund innan jag blir framkopplad och jag hinner så långt som att beskriva läget som har uppstått, och att faktiskt en av deras chaufförer inte heller kunde läsa tidtabellen bättre än att tro att jag hade en annan buss att vänta på. Om de tycker så benhårt att det är mitt eget problem att jag inte kunde läsa ordentligt och se att det var en taxitur som skulle förbeställas, så bör väl det gälla också deras chaufförer? Om hon såg och förstod att det var en taxitur som skulle förbeställas så måste ju hon ha reagerat och undrat "den här går ju med taxi och ska förbeställas, har du förstått det och gjort det?"

Hade HON insett det och ställt frågan hade vi ju insett problemet direkt innan hon körde, och jag kunde ha gjort det enda raka och följt med henne till Trosa och fortsatt på bästa möjliga sätt därifrån. Och om JAG som resenär ska förväntas kunna läsa så ordentligt i deras tidtabeller att jag ser i förväg att turen ska förbeställas, måste det väl än mer gälla deras egen chaufför, måste man väl tycka...

Men i telefon med trafikinformationen hinner jag ungefär så långt som till att "här står jag på Lästringe trafikplats..."

Sedan sviker min mobiltelefon som jag haft i drygt fyra år mig som den gjort många gånger förr just i de riktigt kritiska momenten då det verkligen var angeläget att ha telefon, och från att ha varit helt fulladdad är den helt plötsligt totalt DÖD... Det blev för mycket för mig när det gällde den, och det blev det sista sveket, jag tog ut SIM-kortet för att inte bli av med numret jag har haft i snart tio år, och gick loss i ett par minuter med att kasta skiten på marken och stampa på den och verkligen leva ut mina aggressioner och mitt hat mot "hela jävla världen" en stund.... *ler snett*

Sedan hinner jag inte mer än tänka tanken att gå bort mot kanske helst påfarten till E4:an mot Stockholm och försöka lifta där påfarten börjar, så vänder turen en smula och det kommer en snubbe och svänger in och stannar bilen en bit ifrån mig och springer ut och pinkar. Så när han är klar kan jag fråga vart han är på väg och om man kan få tigga till sig skjuts. Givetvis ska han åt fel håll, men inte så långt, till Tystberga som är närmaste större samhälle i riktning tillbaka mot Nyköping. Jag frågar om han skulle kunna svänga bort med mig till Gnesta om han får en slant, men han beklagar att han inte känner sig så kry utan är på väg hem och vill komma hem, men jag får gärna åka med till Tystberga, så jag tackar för det och hoppar in.

Vid macken i Tystberga kollar jag tider på tidtabellen där, och där ska det åtminstone gå buss mot Vagnhärad redan klockan 12.49, framme där 13.28... och byte där till en buss därifrån 13.32, framme i Södertälje 14.16... vid det här laget börjar klockan nästan närma sig 12, så visst, okej då, "bara" drygt tre kvart att vänta där... som också är det enda tips och råd jag får när jag lånar telefonen och ringer Länstrafiken igen. Så jag handlar lite tidningar att läsa sedan, och framåt kvart, tjugo över går jag ut utanför och passar åtminstone på att fråga dem som har tankat och/eller handlat när de går ut till sina bilar om det är någon risk att de ska mot Stockholm, men ingen av dem, inte...

Men klockan blir ca 12.50 och den där bussen till Vagnhärad kommer. Jag säger till direkt att jag väl bör ha lite innestående på biljetten jag betalat på förra bussen, eftersom jag hade betalt ända fram till Gnesta och han är schysst och tycker jag kan åka med honom ända till Vagnhärad utan att ta något för det, så med det är det ju definitivt en schysst kompensation då. Och väl i Vagnhärad visar det sig på nästa buss mot Södertälje att SL-kortet gäller på den.

Och saker och ting verkar ha löst sig rätt okej ändå, jag kommer fram till Södertälje i tid för att hinna med ett pendeltåg såpass att jag ska hinna gå av hemma i Tullinge, ta raska steg hem med min packning, pinka och ta på mig matchtröja, halsduk och mössa och kuta ner igen och fortsätta mot Huddinge med nästa tåg en kvart senare, och med det hinna lagom i tid till fansens samling för gemensamma färden till bortamatchen.

Men självklart, allt där hemma tar någon minut för mycket, och det slutar med att jag ser "nästa" tåg komma insusande på stationen när jag har lite för långt kvar fram dit, och plötsligt är allt potentiellt väldigt marigt med resan till matchen eftersom jag ju inte har någon telefon på mig och kan höra av mig till de andra. Jag kan ju själv börja ta mig kommunalt direkt till matchen, men hör inte de ifrån mig kommer kanske de att vänta för länge på mig innan de själva åker...

Så när jag helt osannolikt faktiskt får se en ledig taxi vid "stolpen" andas jag ut, hoppar fram och tar den bort till Huddinge. Går bara på 155 spänn, men nu är allt åtminstone rott i hamn, jag tog mig hem från Nyköping, jag slapp konka på min tunga ryggsäck med mig till matchen och slapp komma utan några supporterkläder på mig... Det kunde väl vara värt den slanten till sist ändå, då, även om det är en summa som KÄNNS och svider...

Vi supportrar ses vid uppsamlingsplatsen och kommer iväg till M/B-hallen i Sätra, mer och mer folk man känner från Huddinge dyker upp i hallen, klockan närmar sig 16 och nedsläpp, ismaskinerna börjar bli klara med spolningen, och så..... kommer beskedet att isen inte funkar och matchen måste STÄLLAS IN!!!!!??!?!?!

Så utstuderat ska det hänga ihop för vissa ibland. För mig är det väl inte direkt första gången jag råkar ut för ett komplicerat händelseförlopp där allt verkligen SKRIKER "tough luck, kid... hehehe!!!" på det här sättet. Jag är så van att jag i princip är härdad. Och försöker verkligen se och hojta till "tack, snälla gud!" de gånger jag har anmärkningsvärt flyt. Men inte fan tycker jag det jämnar ut sig i långa loppet...

Och så ser man filmen "Bruce den allsmäktige". Han blev så less på hur livet var mot honom en viss dag att han skrek på Gud och fick chansen att ta över själv några dagar. Liksom, va? Han var sambo med någon han älskade och som älskade honom och han hade jobb, och inte bara hade han jobb, han jobbade som reporter på TV....

Själv är jag äldre än hans rollfigur i filmen, jag har ännu inte upplevt kärleken och jag har i princip aldrig haft  fotfäste på arbetsmarknaden. Pffft....

För den som har sett "The Butterfly Effect" kan jag ju säga att jag de dagar då livet känns allra värst kan känna mig som om spåkvinnans kommentarer till Evan vore något som gällde mig. Jag säger inte mer så kan den som inte har sett den fortfarande se den...

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits