Hittade henne...

En söt liten historia har fått en epilog. Från hösten 2001 till en bit in på 2003 hade jag en väldigt god vän på nätet, en jättetrevlig tjej någonstans i vårt avlånga land, rätt långt från mig, som var sambo, inte hade Internet hemma, men gärna fördrev tiden på sitt nattliga arbete med att chatta med trevliga människor. Vi fick en sagolikt fin kontakt, på ett rent vänskapligt plan, så det var absolut inget att smussla med. Om vi givetvis byter förnamn och födelseår på henne, så kan vi för resonemangets skull säga att hennes nick var Frida73. Det verkliga nicket var hennes riktiga förnamn och hennes riktiga födelseår.

 

Sommaren 2002 kom det glädjestrålande beskedet. Hon och hennes sambo hade försökt i många herrans år, och nu väntade hon äntligen barn. Jag började själv gråta av glädje när jag fick höra den stora nyheten. Ju längre graviditeten fortskred började så något hemskt närma sig mer och mer. Avskedet. Hon hade ju inte Internet hemma, och hur goda vänner vi än var där på Vilda Webben och hur mycket det än bara var vänner vi var, så ville hon inte lämna ut något efternamn, mobilnummer, adress eller så, så att det skulle vara troligt att man någonsin fick höra vad det blev för sort och så vidare.

 

Senare 2003-04 börjar jag chatta vänskapligt med en annan tjej i samma landsände, och efter en tid nämner hon i förbigående "vet inte om jag borde nämna det här, men jag vet att jag såg din sida här för något år sedan, en tjej som jobbade här men har fått barn och slutat sedan brukade skriva med dig". Det var just min gamla vän "Frida". Min nya chatväninna gav så klart inte ut några namn- eller adressuppgifter bakom ryggen på "Frida" och mot hennes önskan, men via en klippbok eller liknande som de hade på arbetsplatsen kunde jag i alla fall få besked. "Frida" hade fått en pojke i mars 2003. Vi kan säga att han hade fått namnet Oscar.

 

Efter att inte ha tänkt just mycket på "Frida" slog det mig plötsligt för inte länge sedan - jag sitter ju här med Sveriges Släktforskarförbunds CD-ROM-skiva Sveriges Befolkning 1980! Kanske jag kan hitta henne om jag gör en sökning efter en flicka med förnamnet Frida, född 1973 (eller vad vi nu egentligen talar om för förnamn och födelseår...)

 

Jag gjorde en sökning, höll mig också i den landsände där "Frida" bor, och hittade en alldeles väldigt trolig kandidat direkt. Insåg att jag kom ihåg "Fridas" födelsedag och att den stämde med denna kandidat. Och idag ringde jag Folkbokföringen på 0771-567 567 och ställde en "övrig folkbokföringsfråga".

 

 - Frida Lundbom, född 19731021, jag har inte de sista siffrorna... kan du hitta henne?

 - Jodå, jag hittar en sådan här... fyra sista siffrorna är XXXX....

 - Har hon en son som heter Oscar, född 0302....?

 - Precis... och en dotter, född 0406.....

 

Och där sitter jag nu. Nu har jag min gamla vän Frida73:s adress. På Eniro hittar jag både hemnummer och ett mobilnummer till henne. Jag är så glad för hennes skull att hon fått inte bara ett, utan två barn. Jag vet ju hur mycket hon längtade efter barn.

Och jag skulle verkligen vilja ta kontakt och framföra mina hjärtliga gratulationer. Skicka någon present till barnen...

 

Men jag vet ju vad hon tyckte. Så jag antar att jag inte borde. Men det känns i alla fall ruskigt trevligt att ha hittat henne och veta hur det har gått. Särskilt roligt att det t o m blev ett barn till, bara sexton månader efter det första. Vem vet, hon kanske redan väntar ännu ett...

 

Hör jag aldrig av mig så kan jag i alla fall lyssna med folkbokföringen lite då och då. Det känns fint att veta lite om hur hon har det i alla fall...

 

Fotnot. Alla uppgifter om "Frida" och hennes barn är ändrade här. Till förnamnet Frida och födelseåret 1973 har jag fogat datumet 1021, som är min egen födelsedag. Barnen är födda lika tätt, men inte just de månaderna, och grabben heter förstås inte alls Oscar. Det fingerade efternamnet Lundbom innehåller väl två bokstäver som finns i hennes verkliga efternamn. En koll i Sveriges Befolkning 1980 ger vid handen att det åtminstone 1980 inte fanns någon Frida Lundbom över huvud taget i Sverige, ingen Lundbom född 19731021 och inte ens någon Frida född det datumet, så där valde jag ett bra exempel som inte pekade ut någon annan oskyldig... :-)


Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits