Oj, så länge sedan...

Oj, så länge sedan jag skrev i bloggen.

Och oj, så länge sedan jag fick tillfälle att /försöka/ vara behjälplig med startproblem med en bil.

Och oj, så länge sedan något sådant dessvärre stannade vid att bara bli ett försök, utan någon framgång.

Det var inget fel på elsystemet totalt sett, det fanns fullgott med ström. Men när man vred till start gjorde inte startmotorn ett förbenat dugg. Däremot slog lyse och allt annat av just då ändå, så jag skulle väl gissa på någon kortslutning i något relä eller någon säkring eller så. Eller fel på startmotorn. Eller kanske i växellådan, eller någon annanstans. Och rulla igång den lilla bilen (en Mitsubishi Colt) - de två systrarna i den och jag - gick för säkerhets skull inte, då hon hade fel sorts växellåda om man säger så.

Så det var bara att önska god jul och lycka till med att det inte skulle vara något för alltför kostsamt fel på bilen. Blev nästan någon sorts början på en kram också när vi skildes åt, tror jag, vilket onekligen var mer än vad som någonsin hänt någon av alla anmärkningsvärt många gånger den här körkortslöse mannen har kunnat agera hjälpsamme herrn, företrädesvis åt ensamma damer i nöd. :-)

Lustigt nog utspelades söndagskvällens episod i tidigare hemorten Tumba, på lilla infartsparkeringen mellan bussterminalen och gångvägen ner mot köpcentret och McDonalds. Jag hade faktiskt tagit pendeln en station extra för att idka lite motion genom att sedan promenera hem till Tullinge därifrån, så det var - precis som vid bra många av alla olika tidigare tillfällen - rent bisarra tillfälligheter att just jag kom förbi just där just då.

Rent geografiskt placerade sig detta dessvärre misslyckade försök mitt i ett område där tre tidigare räddningsaktioner har utspelats på den tiden jag fortfarande bodde i Tumba, i Centrum, vid X på kartan nedan.

Först var det sällsamt bra att jag hade varit och svullat på McDonalds just kring deras stängningsdags kl 23 en sommarkväll någon vecka efter midsommar då det började mörkna betänkligt ungefär så dags... sommaren 2002 måste det ha varit. Vid trevägskorset vid A på kartan mötte jag en kvinna med trasig startmotor sedan några dagar som hon skulle lämna in bilen för att få lagad nästa dag, som missade med gas och koppling och fick stopp när hon fick grönt ljus.

Just där skulle man kanske inte räkna med att möta alltför många fotgängare så sent en kväll, men precis då kom ju nu då alltså jag där. Första gången vi hade fått lite fart och hon hoppade i och slängde i tvåan och släppte kopplingen tvärstannade bilen bara med ett brupp, så då kände man lite förtvivlan där, skulle det inte funka... Men vi tog i en gång till, och den gången hoppade den igång så fint och det kändes väldigt gott och skönt att se henne fortsätta mot den mörka natthimlen. Där hon stod hade hon väl förr eller senare fått försöka stoppa någon annan bilist för starthjälp om inte jag med mina sunkiga matvanor hade kommit från "Donken" kvart över elva. Så åtminstone den kvällen kom det något gott ut av de vanorna. :-)

På vintern 2003 kom jag ut en dag från min port och sneddade genom P-huset intill och såg själv att lyset stod på på en Honda Civic  (B på kartan) nästan precis samtidigt som den kvinnliga föraren kom fram till bilen, och är man sådan som jag så väntade man förstås och kollade om hon fick igång bilen med startmotorn, och när det visade sig inte gå gick jag till bakänden för att ta i där och hjälpa henne rulla ut ur P-huset och ner för backen ner mot KP Arnoldssons väg vilket fungerade alldeles utmärkt.

Första lustiga knorren den gången var ett stort och fult DIF-märke i bakrutan. Någon annan än jag hade kanske kunnat ändra sig "Nä! Du kan rulla igång din bil själv, djurgårdsjävel..."

Nästa lustiga knorr var att jag några dagar senare möter ett par på ICA i Tumba Centrum, av vilka tjejen ger mig ett varmt leende och nickar till hälsning och jag inte fattar någonting och inte ens kommer mig för att nicka tillbaks. Fem minuter senare ramlar polletten ned, att det ju var tjejen jag hjälpt med bilen härom dagen. :-D

Framåt våren samma år kunde jag sedan hjälpa till att rulla undan en Opel med tom tank från mitt i korsningen vid C, och Mitsubishin med automatlådan nu sist stod alltså vid D på kartan.

tumbainsatser

Trackback
hits