Sex råd till dejtande singlar...

i Aftonbladet på pingstafton. Inte direkt den inställning man får intrycket att de flesta nätdejtare sitter med.... Kursiveringarna är mina egna.

 

1) Bestäm dig för några attribut/egenskaper du önskar hos en partner, men var öppen för att andra kan dyka upp.

 

2) Öppna ditt sinne vid första dejten. Värdera inte, var nyfiken och ta reda på mer om personen du träffar.

 

3) Släpp perfektionismkravet. Fastna inte för någon detalj som du inte tycker överensstämmer med dina föreställningar. Enligt dig ful frisyr, fula kläder eller skratt vid fel tillfälle innebär inte nödvändigtvis att personen inte är något för dig.

 

4) Slappna av före en första dejt. Försök att "nollställa" ditt inre.

 

5) Sätt av fler träffar än en. Var undersökande som en nyhetsjournalist.

 

6) Fokusera på hur det känns, försök slå bort den vänstra hjärnhalvans logiska resonemang till att börja med. Om du blir glad, varm i kroppen, får energi vid dejten så är det positiva tecken även om personen ifråga inte exakt motsvarar dina drömmar.

 

Det är alltid lika intressant att se relationsexperter ge sådana här tips och råd om vad som är en rimlig attityd vid nätdejting. Alltid får jag lika bekräftat att det är jag som sitter med det öppna sinnelag experterna propagerar för att man ska ha..... och det står så klart, att om det här var den vanligaste attityden bland kvinnor på nätet så är det inte troligt att jag skulle vara en man som kvinnor hade svårt att upptäcka. Hur ska jag kunna känna något annat med min egen insikt om hurdan jag är som person, och de omdömen jag får från alla som känner mig???

 

För skojs skull, här är alla de sex punkterna som jag upplever att kvinnor på framför allt Mötesplatsen uppenbarligen snarare resonerar:

 

1) Bestäm dig för massor av attribut/egenskaper du önskar hos en partner. Faktum är - skräddarsy in i minsta detalj hurdan han ska vara. Alla som inte är exakt den partnern är definitivt fel och är inte ens värda ett svar om de skrivit ett trevligt, personligt brev. Du har ju betonat att du inte svarar på de färdiga komplimangerna, men gör det till en poäng att nästan aldrig svara på några personligt hållna brev heller. Dvs - om inte mannen som exakt motsvarar dina krav faktiskt dyker upp och skriver till dig. (Han finns ju självklart någonstans - och kan ju inte gärna ha en egen lika ingående kravlista på vem han vill möta, som det finns risk att inte du uppfyller, eller hur...?)

 

2) Öppna inte ditt sinne vid någon dejt, eller ens när du ser en potentiell partners sida och presentation. Värdera för fulla muggar och jämför med din komplicerade idealbild av den du vill möta, var absolut inte nyfiken på den här personen och försök inte ta reda på mer om honom - har du väl konstaterat att han inte motsvarar din långa kravlista vet du ju att han inte är något för dig.

 

3) Ha ett högt perfektionismkrav! Fastna för varenda tänkbar detalj som du inte tycker överensstämmer med dina föreställningar. Enligt dig ful frisyr, fula kläder, för att inte tala om vrålfula glasögon i ditt tycke eller skratt vid fel tillfälle innebär rimligtvis att personen inte kan vara något för dig.

 

4) Elda upp dig ordentligt före en första dejt för att inte tala om i det initiala chatskedet. Försök för guds skull inte att "nollställa" ditt inre, utan håll noga reda på alla förutfattade meningar och krav du har i ditt inre på den du vill möta, så du inte riskerar att bli intresserad av någon som inte är den rätta.

 

5) Sätt inte av fler träffar än en, helst inte ens en enda. Var inte ett dugg undersökande, utan gå helt på den magkänsla du fick första gången du såg hans sida på nätet. När du fick se att du hade ett nytt brev från honom och gick för att kolla in hans sida för att se om du ens ville öppna och läsa ett brev från någon som han. Undersök om möjligt inte ens vad han skrev i brevet för att försöka ta kontakt och väcka ditt intresse. Får du fel intryck av hans presentation på hans egen sida är det ju fullt naturligt att välja att inte ens öppna och läsa hans brev.

 

6) Fokusera inte på hur något känns, utan håll fast vid den vänstra hjärnhalvans logiska resonemang. Om du blir glad, varm i kroppen, får energi och känner "åh, vilken go kille" kan ju inte uppväga vad du egentligen tycker om hur hans glasögon ser ut på hans foto, eller att han nämner på sin sida att han har ett intresse du tycker verkar helt suspekt, och för att inte tala om att du måste veta vad han jobbar med och om han tjänar bra, hur bor han, vad har han för bil (för han HAR väl körkort???) osv...

 

Detta är definitivt hur jag upplever nätdejting... Som väl är finns kvinnorna som liksom jag har den syn experterna rekommenderar, och så fort jag får kontakt med någon sådan inträder det intressanta fenomenet "kontakt", och då oftast riktigt positiv kontakt. De allra flesta kvinnliga vänner jag har idag har jag mött på detta sätt - två har jag faktiskt mött i något sammanhang IRL, och resten är sådana jag lärt känna via väninnor ur de två förstnämnda kategorierna.


Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits