Gravar

För en släkt- och historieintresserad är gamla gravar med stenar kvar en ännu mer påtaglig länk till ens eget förflutna än att läsa om anorna i gamla kyrkböcker. Då är det oerhört fascinerande att känna till och ha tillgång till sådana gravar i sin närmaste släkt. Än mer spännande när man råkar upptäcka gravar som inte ens familjen "mitt emellan" den begravde och jag själv någonsin har känt till.


Själv är jag ensam eller delad gravrättsinnehavare av sex gravar.

Min farfars farbror Johan Svenssons grav på Bromma kyrkogård.
Farfars, farmors och farmors brors grav på Hammarö kyrkogård tillsammans med pappa.
Farmors fars, farmors farfars och farmors farmors grav på Stora Kils kyrkogård tillsammans med pappa.
Farmors mors grav på Älvsbacka kyrkogård tillsammans med pappa.
Farmors morfars, farmors mormors och farmors mosters grav på Älvsbacka kyrkogård tillsammans med pappa.
Morfars mors och mammas unge kusins (son till hennes faster) grav på Skogskyrkogården.

Det känns väldigt symboliskt med bandet till "farbror Johan", den biten får bli ett eget inlägg...


Kommentarer:
Postat av: yeahlikewhoa/jenny

Hej på dig Pemer!
Intressant om detta är att min farfar var stenhuggare och gjorde gravstenar (inklusive hans egen) i hela sitt liv! Måste ha känts konstigt för honom att göra sin egen gravsten. Fin sida du har! Ha det gött på tullingeträffen! Kram Jenny


Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits