Rånoffer tvingas betala tjuvars skuld

Och galenskaperna i galna Sverige fortsätter...

Ett äldre par i Hackås i Jämtland blev rånade på drygt 18.000 kr i mars. Rånarna kunde snabbt gripas, med pengarna, och dömdes i förra veckan för grov stöld. Trots det får inte paret tillbaka sina pengar.

I tingsrätten dömdes männen att betala tillbaka pengarna till paret, plus ett skadestånd på 20.000 kr. Men eftersom rånarna har skulder hos kronofogden går den skulden före en återbetalning till det rånade paret.               
                                       
  -Sådana är reglerna och vi följer dem, säger kronofogde Susanne Sörlin till Östersundsposten.

Jaså, sådana är reglerna? Så om jag lyckas stjäla en summa i kontanter av en annan privatperson kan jag med gott samvete betala in mina skulder till kronofogden sedan, för de har större rätt till dem än personen jag stal pengarna av?

Herre jösses, alltså... Kronofogdemyndigheten stjäl av privatpersoner. Rättare sagt, gör sig skyldiga till häleri.

Hur får man det svenska samhället på fötter? Mycket är så sjukt nu....

Det är ju helt barockt att kronofogden på fullaste allvar snor åt sig tjuvars stöldgods, det är ju inte pengar de äger??? Eller har det gjorts någon grov miss i domen för grov stöld här...? Polisen borde ju ha beslagtagit bytet, och tjuvarna borde inte ha någon rätt till dem. Ändå kan kronofogden ta dem, för att tjuvarna har skulder dit. De potentiella följderna av att samhället deklarerar detta som rätt och riktigt känns milt sagt svåröverblickbara...


Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits