Peter Althin och Anton Strand ryter till befogat i Aftonbladet...

"Inkompetenta socialarbetare ödelägger liv"

Lustig tajming, jag träffade själv Monica Björkman och Therese Söderholm i föreningen Socialombud igår innan de skulle på ett möte med Socialdepartementet om hur socialtjänsterna handlägger känsliga familjehistorier. Båda har själva drabbats av upprörande historier, som kan läsas på föreningens hemsida www.socialombud.se

Det jag har läst på föreningens hemsida, och det nyaste fallet de har fått att ta sig an i föreningen, som Monica beskrivit för mig, har gett mig en mycket obehaglig bild av hur Sverige egentligen fungerar. Samtidigt ser man historier som Louise-fallet i Vetlanda.

Ibland missar socialtjänsten fullkomligt och lämnar barn i misär hos djupt olämpliga vårdnadshavare. Och i gengäld kan ibland helt enkelt enskilda utredare uppenbart drabbas av hybris och prestige och låsa sig fullkomligt vid att ett förstaintryck måste stämma, och en viss enstamstående mamma eller pappa ska bara defintivit tas ifrån vårdnaden om sina barn på rena petitesser, alternativt ren okunskap om t ex Aspergers syndrom (vi har en nybliven medlem på Aspergerforum som berättat om sitt fall, i en östgötastad med elitserielag i hockey. Den historien är verkligen inte heller klok någonstans...).

Jättebra att Althin och Strand tar upp detta. Det här är ett STORT rättssäkerhetsproblem i vår tid!

Kommentarer:
Postat av: Tscabo

Det är inte så enkelt som du verkar tro. Alla de bra fallen som löser sig kommer ju aldrig upp i media, men gör ett par stycken det så gör socialtjänsten visst allt fel.

2008-04-24 @ 19:36:25
Postat av: Elisabet Persson

Jag vet hur det känns att bli felaktigt anklagad och bli ifråntaget sitt älskade lilla barn! Fruktansvärt! Jag och min sambo är varken missbrukare eller sinnessjuka. Det var vårt första barn. Vi hade tilltro till soc. innan detta hände. Vi har nu smärtsamt fått veta att soc. inte kan sköta sitt jobb, speciellt inte i Vännäs där vi drabbades:
http://www.folkbladet.nu/index.php?s=ifo-konflikten

2008-04-25 @ 11:36:17
Postat av: Anders

Jag känner alltså själv Monica som jobbar i föreningen Socialombud, och de har fått ett hundratal historier om rena övergrepp redan när de inte har någon nämnvärd reklam, utan folk bara har hittat föreningen på nätet själva när de sökt efter hjälp via googling. Hon är mycket kluven till hur lavinartat det kan tänkas öka när de börjar marknadsföra sig också...

2008-04-25 @ 14:38:40

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits