Webmaster för en hemsida...

Jag undrar hur mycket extra arbete människor som inte förmår tänka så mycket längre än näsan räcker lägger över från avlönade anställda föreningskanslister till samma föreningars helt ideella eller mycket symboliskt arvoderade hemsidesansvariga när de söker en kontaktuppgift på en hemsida - med tanke på hur många som omedelbart väljer att maila frågor om precis vad som helst till webmastern för hemsidan hellre än till föreningens kansli...................?

I föreningslivet, åtminstone! Jag har aldrig fått mail med leverans- eller offertfrågor rörande TS Connect, vars hemsida jag designat, och som är uppmärkt med en tydlig angivelse och länk att det är jag som gjort just hemsidan. Så ute i vida världen kan folk skilja på att räkna ut vilka namngivna personer på ett företags eller en organisations hemsida som jobbar med organisationens arbete som sådant, och vad däremot den som designat organisationens hemsida och eventuellt också har titeln webmaster lär veta något om.

Men svenskar - definitivt i alla fall svenska hockeysupportrar (och även hockeyspelare!) - har väldigt oklara begrepp. T o m hockeyspelare som själva söker ny klubb lite aktivt genom att maila klubbar de tycker verkar intressanta väljer hellre webmaster@ än kansli@ före klubbens domännamn. Det är ju mest troligt att webmastern för hemsidan alltid givetvis också är en av de anställda kanslisterna, om båda adresserna finns på hemsidan............ och skulle han inte vara det är det väl inte mer än att han vidarebefordrar alla de mail som må komma till honom i stället för till kansliet? Skulle det vara så mycket begärt av honom?

Ja, ni kan ju fundera på i hur stor utsträckning man får alla dessa mail med frågor om helt andra personers arbete - och hur man vissa gånger verkligen baxnar över hur avsändaren har kunnat undra just detta, och ändå inte kunna räkna ut vid en enda enkel titt på den aktuella hemsidan att "det här frågar man förstås den personen..." utan väljer den man ser står som webmaster för själva hemsidan som sådan. Är man det vet man naturligtvis allt om den aktuella organisationen, och gör man det inte är det väl ens uppgift att ta reda på vad som helst som någon väljer att fråga just mig om???

De flesta verkar tro att vilken hemsida som helst är ett avlönat arbete som den ansvarige har minst en medelgod heltidslön för att sköta. De missar helt uppenbar information att *här finns heltidsanställd och avlönad personal, hör av dig till oss med dina frågor* och dras som flugor till att pricka att skicka iväg sina frågor till den sjukpensionär eller kanske bara långtidsarbetslöse som kanske får en spottstyver eller ingenting alls för att ha knackat lite HTML för att producera en hemsida, och har tagit på sig uppgiften att lägga ut förekommande information just på hemsidan.

Det kanske rentav är t ex en hockeyklubbs hemsida, medan den som är webmaster inte ens kan något om hockey, aldrig har spelat hockey och inte ens själv går på några matcher... men han är webmaster för att han är svåger till hockeyklubbens kassör eller B-juniorernas massör, och har en gång i tiden tagit på sig det rent operativa ansvaret för den klubbens hemsida.

Men det är väl bara jag som reagerar...... alla andra "hobbywebmasters" för en eller annan sida här eller där har väl välbetalda jobb i grund och botten, och minst genomsnittligt god ekonomi i vilket fall som helst, och kan kosta på sig att inte bry sig så mycket över att få extraarbete i form av dumma frågor om helt andras (avlönade) arbete. Inte ens om det börjar närma sig så där någon eller några timmar per vecka bara att befatta sig med just den kategorin mail.

Det gör det solklart för mig. I snitt antagligen 1,5 timme per vecka. Jag kan få mail där jag inte ens kan bestämma mig för om det är rätt att låtsas om att man fått och har läst mailet. Hur svarar man på det här utan att ens antyda att "jag får kolla upp det här, eftersom jag inte har en aning..." utan att det verkligen ska märkas att jag givetvis undrar även om jag inte säger det rent ut, att "hur f-n kunde du tro att jag är rätt man för att svara på det här???"

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits