Five degrees of Kevin Bacon...

Ja jävlar i det... för några år sedan var jag med på den sedermera avsomnade sajten SixDegrees.com, men nu sökte jag lite på uttrycket igen, hittade Wikipedias artikel och en länk till "The Oracle of Bacon at Virginia" (http://www.cs.virginia.edu/oracle/) och eftersom jag ju själv är med på IMDB slog jag in mitt eget namn... och jag har Bacon-nummer 5.

I de båda värmländska skrönor jag varit med i, som finns med på IMDB, spelade jag mot den lokala värmländska revy- och teaterprimadonnan Margit Eklund, som visar sig också ha varit med i en del filmer av och med en kille som heter Robert P. Olsson. Förra året spelade han mot Sverre Anker Ousdal i en film som heter Andreaskorset, och med Sverre i tredje led kommer man så att säga ut på banan.

Nu kan man inte bara kolla avståndet mellan sig själv och just Kevin Bacon hos "the Oracle", man kan dessutom knappa in två skådespelarnamn och kolla hur många led man har mellan dem. Med Sverre Anker Ousdal i led 3 har jag de flesta stora namn i led 5 och 6, oerhört många redan i led 5, Sean Connery, Jodie Foster, Claude Rains, Charlton Heston, ...

Och skådespelare som Sverre Anker Ousdal spelat mot har jag alltså som 4:or, och här finns några rätt prominenta namn, Max von Sydow, Stellan Skarsgård, Mikael Persbrandt, Pernilla August, Julie Christie, Tim Robbins, James Caan, Christopher Lambert, Christopher Lee... Stephen Moore som var Marvin i TV-serien Hitch-hiker´s Guide to the Galaxy... Sir Donald Sinden...

I en TV-serie Sverre var med i 1985, "The Last Place on Earth", finner vi en ung Hugh Grant. Tillåter man att gå via både filmer och TV är därmed Hugh en av mina 4:or. Räknar man på det vanliga sättet, bara filmer, är han 5:a.

För någon som inte direkt upplever sig själv som "filmstjärna" eller ens skådespelare är det en ganska lustig känsla att se alla dessa namn, helt klart... :o)

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits