42!!! Filmen är ute... filmen är sedd... filmen är underbar...

Liftarens guide till galaxen blev film till slut, och nu har man sett den...

 

Jag är helt begeistrad. Jag tog till mig filmen med själ och hjärta och älskar den redan...... :o))

Två saker lär dock ta tid att vänja sig vid. Den ena får jag väl lämna därhän tills vidare, där är det rejäl spoilervarning. En del av handlingen som skilde sig rejält från alla tidigare versioner av historien, men en utveckling som nog även många gamla trogna liftarfans säkert kan finna glädje i att äntligen få se... :o)

Den andra är Marvins annorlunda design. Den stämmer ju liksom inte ens med beskrivningarna av Marvin i boken.

Men Marvins design i den gamla TV-serien hade en "cameo" som statist i en scen, och det var ett av de tillfällen då jag hulkade till och mina ögon tårades. De första var i förtexterna de två gånger Douglas Adams nämndes, som executive producer, och "Based on the novel by Douglas Adams". Fast där borde det ju egentligen ha stått "Based on the radio series, book, TV series, computer game, towel etc by Douglas Adams".

Anslaget var suveränt direkt från start, och jag hade faktiskt själv missat att filmen skulle börja med just den sekvensen, så jag lämnar inte någon spoiler där heller, utan låter kommande tittare få glädjas av just den inledningen lika mycket som jag fick.

Hyperkänslosamma jag drar på mig risken att börja gråta av rörelse när jag enkelt konstaterar - Douglas hade varit stolt. Han hade älskat den här filmen. Den blev bara så lyckad! Jag tror de flesta gamla liftarfans kan ta den till sig, och att den mycket väl kan bli en inkörsport till att läsa böckerna osv för många nya fans.

För egen del blev det en kanontrevlig kväll med syster och svåger. På Heron City syntes åtskilliga med handduk och även en ung tjej i morgonrock. Hon och två unga väninnor satt sedan och slogs med sina handdukar under eftertexterna.

Själv skrev jag 42 med mörk tuschpenna på en lustig liten röd handduk jag har, som väl åtminstone är precis så stor att den är en handduk och inte bara en tvättlapp, men det är väl med minsta möjliga marginal.

Jag ler snett åt den enorma majoritet i salongen som missade bonussekvensen under eftertexterna. Det är pinsamt att så många inte har begripit sig på film av idag bättre än att de tror att allt intressant är slut och att det bara är att gå i den sekund det börjar visas eftertexter. Stackars puckon... :o/

Men jag gläds med alla som har sett filmen, och har sett HELA filmen!!!


Kommentarer:
Postat av: Åsa

JAG ÄLSKAR Liftarens Guide till Galaxen!! Filmen var kanon. Jag vill se den om och om igen!!


Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits